Τρίτη 18 Σεπτεμβρίου 2012

Ποια είναι η πιο ασφαλής θέση στο αεροπλάνο;


Είναι από τις στιγμές που εύχεσαι να μην σου τύχει, ωστόσο αυτό δεν εμποδίζει τους περισσότερους να αναρωτηθούν «ποια είναι η πιο ασφαλής θέση για έναν επιβάτη όταν το αεροπλάνο πρόκειται να
συντριβεί;»

Στο ερώτημα αυτό έρχεται να απαντήσει ένα ντοκιμαντέρ το οποίο αναμένεται να προβληθεί μέσα στον επόμενο μήνα από το βρετανικό channel 4.

To τηλεοπτικό πείραμα που κόστισε ένα εκατομμύριο λίρες προέβλεπε την συντριβή ενός αεροπλάνου με ταχύτητα 140 μιλίων την ώρα σε έρημο του Μεξικού, ενώ την ίδια στιγμή 24 κάμερες κατέγραφαν το περιστατικό. Το ευτυχές συμπέρασμα ήταν ότι το 78% των επιβατών θα μπορούσε να επιβιώσει, ωστόσο κάποιοι ήταν πιο τυχεροί από τους υπόλοιπους.

Οι επιβάτες του αεροπλάνου ήταν ναι μεν κούκλες (dummies) αλλά είχαν δημιουργηθεί έτσι ώστε να διαθέτουν όλες τις ανθρώπινες κινήσεις και τα αποτελέσματα δεν αφορούσαν μόνο την επιβίωση τους, αλλά και το τι θα συμβεί αν ο επιβάτης δεν φορά ζώνη ή δεν έχει πάρει θέση δίπλωσης (brace position) όπως επιβάλλεται σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.

Όπως προκύπτει από το πείραμα οι επιβάτες των έντεκα πρώτων σειρών θα έχαναν τη ζωή τους από την συντριβή καθώς το μπροστινό μέρος του αεροσκάφους θα είχε καταστραφεί από την πρόσκρουση, ενώ την ίδια τύχη είναι σχεδόν βέβαιο πως θα είχαν και οι επιβάτες που δεν θα φορούσαν τη ζώνη. Οι επιβάτες που είχαν πάρει θέση δίπλωσης θα μπορούσαν να γλιτώσουν με κάποια κατάγματα, ενώ εκείνοι που παρέμειναν απλά δεμένοι στη θέση τους θα μπορούσαν να πάθουν εγκεφαλικές βλάβες. Πάντως όπως επισημαίνουν οι ειδικοί οι θέσεις στο πίσω μέρος του αεροσκάφους είναι πιο ασφαλείς.

Παρ’όλα αυτά όπως εξηγεί μια καθηγήτρια βιοιατρικής μηχανικής, πως πολλοί θάνατοι προκαλούνται από τη φωτιά που μπορεί να ξεσπάσει στο αεροπλάνο ή από την εισπνοή καπνών.

Αυτή είναι η δεύτερη φορά στην ιστορία που γίνεται crash test σε αεροπλάνο. Η πρώτη είχε γίνει το 1984 σε συνεργασία της NASA με την υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας των ΗΠΑ όμως το αεροσκάφος είχα καταλήξει σε φλεγόμενη μάζα. Αυτή τη φορά οι αρχές θέλησαν να διασφαλίσουν τις καλύτερες συνθήκες για το πείραμα.

Το αεροπλάνο απογειώθηκε από αεροδρόμιο του Μεξικού τον Απρίλιο και σε αυτό επέβαινε πιλότος ο οποίος όταν το αεροσκάφος έφτασε στα 2,500 πόδια το εγκατέλειψε πέφτοντας με αλεξίπτωτο πριν αυτό τηλεκατευθυνόμενο πια, συντριβεί.

Πάντως με βάση τη στατιστική για τα αεροπορικά δυστυχήματα, ένας άνθρωπος που ταξιδεύει καθημερινά με εμπορική πτήση θα πρέπει να ζήσει 35,000 χρόνια πριν χάσει τη ζωή του σε αεροπορική τραγωδία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου